آخرین اخبار

ماجرای لیست ۱۶ نفره حسن روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان چیست؟

نوبخت، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در گفتگویی درباره کاندیداتوری روحانی در انتخابات مجلس خبرگان توضیح داد.

اشتراک گذاری
27 آذر 1402
کد مطلب : 10419

ماجرای لیست ۱۶ نفره حسن روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان چیست؟

توازن/به گزارش رویداد۲۴؛   بخش‌هایی از گفتگو با محمدباقر نوبخت، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه را بخوانید.

آقای دکتر ما نقش آقای روحانی را می‌خواهیم از شما بشنویم. اخیراً هم فعالیت سیاسی شان بیشتر شده است. بعد از یک دوره سکوتی که داشتند، هم بحث ثبت نامشان در خبرگان و هم اخیراً یک جلسه‌ای با وزرای سابق داشتند و در آنجا هم آنطور که در اخبار منعکس شد مسئله انتخابات برایشان پررنگ است. اولاً نقش آقای روحانی را بعد از ریاست جمهوری چگونه می‌بینید؟ گاهی این مطرح می‌شد که یک خلائی در کلان جریان چپ و اصلاحات و کارگزاران و … بعد از آقای هاشمی شکل گرفت؛ و بعضی‌ها اینگونه به ماجرا نگاه می‌کردند که آقای روحانی میتواند جایگزین آقای هاشمی باشد. بعضی‌ها هم می‌گفتند شاید به واسطه عملکرد دولت که مردم خیلی ناراضی نبودند و آن نظرسنجی‌های محبوبیت و … آقای روحانی بعد از دولت احتمال اینکه وارد فضای سیاسی بشوند منتفی است.

بالاخره الان آقای روحانی وارد فضای انتخاباتی خبرگان که شدند از این طرف اظهار امیدواری برای یک لیست کردند. این لیستی که آقای روحانی می‌گوید هم به نظر شما چه لیستی است و هم نقش ایشان چگونه است؟ نسبتشان با آقای خاتمی و دیگر کسانی که در آن جریانی که به شما نزدیک‌تر هستند چگونه است؟ آیا با شما جلسه‌ای داشتند نکته‌ای دارند؟ مثلاً برای خبرگان به صورت جریانی می‌آیند یا به صورت لیست می‌آیند؟

آقای دکتر روحانی بعد از مسئولیتی که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم داشتند و به اعتبار آن مسئولیت، حضور فعالی هم در عرصه سیاسی داشتند خب بعداً که دیگر آن مأموریت به اتمام رسید برمی‌گشت به حضور ایشان و مأموریت ایشان در مجلس خبرگان. مجلس خبرگان هم ایجاب نمی‌کرد که خیلی ظهور و بروز و یا اظهار نظر و مواضع سیاسی مطرح شود و ایشان با توجه به اینکه یک عنصر تشکیلاتی و حزبی نیستند و یک فردی هستند با یک پیشینه خدمتی و مسئولیت‌های فعلی، مواجه شدند با اتفاقی که باید برای ۱۱ اسفند ماه در خصوص مجلس خبرگان جدید باشد.

از اینکه ایشان آیا در مجلس خبرگان شرکت بکنند یا نکنند، افرادی که در بیرون هستند که ممکن است بر اساس ذهنیت‌هایی که دارند داوری‌هایی بکنند منتها خب ایشان خودشان معتقد هستند بالاخره یک شخصیت درون این نظام هستند و هر جایی که وجودشان مؤثر برای خدمت است باید حضور داشته باشند؛ الان هم احساس کردند که با توجه به سوابق قبلی خدمتی‌شان می‌توانند در مجلس خبرگان حضور پیدا بکنند و به همین جهت خیلی توجهی به اینکه ممکن است عده‌ای مثبت یا منفی بگویند ندارند.

روحانی تلاش دارد لیست ۱۶ نفره برای انتخابات مجلس خبرگان آماده کند

نوع گرایششان این است که نظام در این مرحله نباید تنها باشد و ایشان باید در این عرصه حضور پیدا بکنند. آن جلسه‌ای هم که حضرتعالی اشاره فرمودید خود من هم حضور داشتم به عنوان یک عضو از دولت سابق و ایشان استدلال کرد که چرا من خودم را الان برای این کار مطرح کردم. خودشان می‌گفتند که قطعاً باید خودم را مطرح بکنم و بیایم و همان کار قبلی خودم را حداقل اگر در حوزه سیاسی نیست در حوزه مجلس خبرگان ادامه بدهم.

چند دوره قبل هم بودند.

بله چند دوره بودند به همین جهت ثبت نام کردند در آنجا هم عمده محور بحث همین بود. لیستی هم که ایشان گفتند لیست خبرگان است. خوب ایشان الان از تهران آمدند و تهران هم اگر اشتباه نکنم حدود ۱۶ نفر است و ایشان هم در تلاش هستند که ۱۶نفر را آماده کنند و یک لیستی بدهند.

روحانی به دنبال لیست برای انتخابات مجلس نیست

در این زمینه با کسانی هم رایزنی شده است.

بی‌اطلاع هستم و اصلاً الان من هنوز نمی‌دانم که در تهران چه کسانی برای مجلس خبرگان ثبت نام کردند البته یکی دو تا از افراد معمم و روحانیون با سابقه مانند حضرت آیت الله امامی کاشانی و بعضی از این عزیزان آمدند. در این حد مطلع هستم.

درباره لیست مجلس چطور؟

نه لیست مجلس را که حزب اعتدال و توسعه باید بدهد، اینکه با ایشان مشورتی بشود و نظری بدهند درست است، ولی این که ایشان الان به دنبال این باشد که یک لیست برای مجلس بدهد اصلاً اینگونه نیست، حداقل آنطور که من مطلع هستم، کما اینکه بحث لیست‌های خودمان را من می‌دانم که ما روی چه کسانی داریم فکر می‌کنیم و اصلاً ایشان شاید در ذهنش افراد مد نظر ما نباشد. اینکه مثلاً یک لیستی هم برای مجلس در کنار لیست خبرگان باشد در این حد است و این را از من به عنوان مطلع بدانید که ایشان دنبال این نیست که یک لیستی برای مجلس ارائه بکند.

ایشان از بحث مجلس آمدن شما استقبال کردند؟

چون آن روز عمده محور و ثقل ماجرا روی بحث خبرگان بود نظرات متفاوتی بود البته بالاخره وزرای ما هم همانطور که عرض کردیم از همه سلایق حضور داشتند و فردی ابراز مخالفت نداشت و طبعاً از اینکه یک چنین فرصتی فراهم شده و بنده خواستم استفاده بکنم یک تأیید نسبی تعدادی از دوستان داشتند.

اتاق فکری بین اصلاح طلبان، اصولگرایان و اعتدالیون تشکیل نشده است

برخی از رسانه‌های اصلاحات حرف از شورای میانه رو‌ها می‌زنند که حالا این می‌تواند اسمش شورا باشد جبهه باشد یا هر اسم دیگری، ولی حالا آن‌ها اصطلاحشان شورا است و شورا را هم از چهره‌های اصلی می‌بینند یعنی از آقای روحانی و آقای سید حسن خمینی و آقای لاریجانی و این جمع را مطرح میکنند و دائماً هم مطالبه‌شان در این فضا است. در این فضای شورای میانه‌رو‌های و جبهه اعتدال یا در این خط شکل‌گیری نکته‌ای اتفاق افتاده است؟ صحبتی با آقای روحانی یا بین آقای لاریجانی و این دوستان بوده است؟ این بزرگان جلسه‌ای داشته‌اند یا مسئله‌ای مطرح شده است؟

حداقل اینکه یک جلسات مشخصی باشد که من مطلع باشم که مثلاً این‌ها دور هم جمع شدند، یک چنین جلسه‌ای برای رایزنی و شورای میانه رو‌ها به نظرم یک گمانه‌زنی‌هایی هست که در محافل سیاسی صورت می‌گیرد و شاید بعضاً آرمان‌های خودشان را می‌گویند که اگر چنین می‌شد چه می‌شد وگرنه تا الان حداقل چنین اتاق فکری که یک جریان میانه‌رویی متشکل از اصلاح طلب و اصولگرا و اعتدال بنشیند و بخواهند برای آینده توافقی بکنند، در واقعیت چنین چیزی اتفاق نیفتاده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 19 =